voorwaarden

algemene voorwaarden

1.  inleiding / juridisch kader

Vanaf het moment dat je een afspraak maakt met mij is er sprake van een behandelingsovereenkomst tussen jou en Jacco Martin Rebalancing. Daarmee zijn de bepalingen van boek 7, titel 7, afdeling 5 van het Burgerlijk Wetboek (ook wel genoemd de WGBO: de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst) van toepassing op deze overeenkomst.
 Ook zijn de bepalingen van de Wet kwaliteit, klachten, geschillen in de zorg (Wkkgz) van toepassing, evenals de bepalingen uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en verplichtingen voorkomend uit de meldcode huiselijk geweld.
In aanvulling op de wettelijke bepalingen zijn onderstaande algemene voorwaarden van toepassing op de behandelingsovereenkomst tussen mij en jou.
Afwijkingen van deze algemene voorwaarden tussen jou en mij gelden alleen als we daarover schriftelijk zijn overeengekomen en de afwijking niet in jouw nadeel is.

2.  afspraken voor sessies

Indien je verhinderd bent om op de afgesproken datum en tijdstip op het praktijkadres aanwezig te zijn, moet je mij hiervan zo snel mogelijk per telefoon, mail of tekstbericht op de hoogte brengen.
Indien je korter dan een etmaal (24 uur) voor een afgesproken tijdstip afzegt of zonder bericht niet komt opdagen, breng ik het tarief voor de betreffende afspraak aan jou in rekening.
Bij afspraken op maandag of een dag volgend op één of meer opeenvolgende erkende feestdagen gaat de bedoelde termijn van 24 uur in om 18.00 uur op de laatste werkdag daaraan voorafgaand.

3.  betaling

Betalingen worden gedaan per sessie. Tenzij we anders hebben afgesproken, betaal je mij voor iedere sessie met een banktransactie (‘overschrijven’).
Ik stuur jou na elke sessie een digitale nota met een specificatie van de verrichte behandelingen en prestatiecode. De betalingstermijn voor deze nota is 14 dagen na de dagtekening van de nota.
Compensatie door jou met werkelijke of vermeende vorderingen op mij om welke aanleiding dan ook, sluit ik uitdrukkelijk uit.
Wanneer je niet betaalt binnen de gestelde vervaldatum van een nota heb ik het recht om vanaf de dag daaropvolgend wettelijke rente over het verschuldigde in rekening te brengen plus alle kosten die verband houden met de inning van de betreffende vordering. Daar vallen uitdrukkelijk ook de kosten voor incasso door een incassobureau en eventuele gerechtelijke kosten onder.
 Voor de bepaling van dat wat door of met betrekking tot jou op welk moment dan ook aan mij verschuldigd is, zijn mijn administratie en mijn cliëntendossier bepalend, tenzij er tegenbewijs is.
Bezwaren tegen de hoogte van het factuurbedrag schorten de betalingsverplichting niet op.

4. beëindiging behandelingsovereenkomst

In beginsel werk ik per sessie, maar in het geval ik afspraken heb gemaakt met jou over een behandeling van meerdere sessies, kun je de behandelingsovereenkomst te allen tijde eenzijdig opzeggen door dat uiterlijk 72 uur vóór de eerstvolgende gemaakte afspraak aan mij te laten weten.
Ik kan een al afgesproken sessie of behandelingsovereenkomst uitsluitend opzeggen om gewichtige redenen. Gewichtige redenen zijn redenen waarbij van mij niet in redelijkheid kan worden verlangd dat de behandelingsovereenkomst wordt voortgezet. Onder deze redenen worden verstaan:
•  Je komt gemaakte afspraken uit de behandelingsovereenkomst niet na;
•  Je weigert de medewerking te verlenen die redelijkerwijs nodig is voor een goede uitvoering van de behandeling;
•  Jij, of je wettelijk vertegenwoordiger, vertoont gedrag aan mij gericht dat voortzetting van de zorgverlening niet meer mogelijk maakt;
•  De omvang of zwaarte van jouw zorgvraag ontwikkelt zich zodanig dat deze buiten de reikwijdte van mijn capaciteiten of vaardigheden valt.

Ik zal bij opzegging naar vermogen behulpzaam zijn bij het vinden van een alternatief voor jou.
Beëindiging van de overeenkomst heeft geen gevolgen voor openstaande betalingsverplichtingen.
Ik ben bij een betalingsachterstand gerechtigd om bij een volgende sessie alleen pin- of contante betaling te verlangen en behoud me het recht voor om verdere behandeling op te schorten tot aan de betalingsverplichting is voldaan.

5.  informatie met betrekking tot de behandeling

Ik licht jou duidelijk in over mijn werkwijze bij een sessie en over de behandeling. Ook houd ik je op de hoogte van de redelijkerwijs te verwachten effecten van die behandeling. De hier bedoelde informatie geef ik mondeling tijdens sessies.

6.  werkwijze

Elke sessie die je neemt staat op zich, waarbij je de mogelijkheid hebt om na afloop van een sessie een vervolg af te spreken.
Tijdens een eerste sessie neem ik een anamnese af. Mijn werkwijze bepaal ik en stel ik bij naar aanleiding van wat zich in de sessie(s) aandient.
Jij verstrekt mij alle voor de administratie benodigde gegevens.
Jij verstrekt mij alle gegevens over je eigen gezondheid die voor de behandeling relevant en noodzakelijk zijn. Wat in dezen relevant en noodzakelijk is bepaal je in eerste instantie zelf, mogelijk in overleg met een huisarts of medisch specialist.
Ik stel geen medische diagnose en zal je daarvoor – indien ik dat noodzakelijk vind – in alle gevallen verwijzen naar een huisarts of medisch specialist. Je bent zelf verantwoordelijk voor het contact met je eigen huisarts of medisch specialist.

7.  kwaliteit

Zorg en adviezen lever ik met inachtneming van de geldende normen en richtlijnen voor Rebalancing® lichaamswerk zoals deze zijn vastgelegd voor licentiehouders van Rebalancing® Centrum.
Daarnaast voldoe ik aan de eisen die de wetgever, de LVNT en de RBCZ stellen aan beoefenaren van complementaire zorg.

8.  aansprakelijkheid

Zorg en advies van mij kunnen naar hun aard resultaatgericht zijn, maar ik garandeer dat resultaat niet.
Ik sluit elke aansprakelijkheid uit aangaande schade of letsel voortvloeiend uit of verband houdende met de opvolging door jou van door mij gegeven adviezen, tenzij er sprake is van verwijtbare opzet of grove schuld van mijn kant.
Indien je onvolledige of onjuiste informatie aaan mij hebt verstrekt, kan dat nooit leiden tot enige aansprakelijkheid van mij.

9. vergoeding door verzekeraars

Ik span me in om te voldoen aan de eisen die verzekeraars stellen aan een natuurgeneeskundige sessie om vergoed te kunnen worden. Omdat elke verzekeraar jaarlijks zelf bepaalt welke therapievorm vergoed kan worden en dat zelfs per polis kan verschillen, is het jouw eigen verantwoordelijkheid om vooraf na te gaan in hoeverre de kosten van een behandeling door mij vanuit de zorgverzekering worden vergoed.

10. vertegenwoordigers

Ten aanzien van minderjarige cliënten zijn mogelijkheden van vertegenwoordiging van de cliënt geregeld in de wet, specifiek in de artikelen 7:450, 7:447 en 7:465 van het Burgerlijk Wetboek.
 Ik ben niet verplicht om onderzoek te doen naar beperkingen in de bevoegdheid van de persoon die ten behoeve van een minderjarige cliënt een behandelingsovereenkomst aangaat en zich presenteert als bevoegd wettelijk vertegenwoordiger.
Beperkingen in de vertegenwoordigingsbevoegdheid die niet uitdrukkelijk zijn gemeld aan mij kunnen niet aan mij worden tegengeworpen.

11. betrekking van derden bij de behandeling

In het kader van de behandeling kan ik derden vragen om levering van zorg en adviezen. Ik doe dit zorgvuldig en informeer jou tijdig hierover. Ik blijf in die gevallen tegenover jou verantwoordelijk voor het totaal van de behandeling.
Ik kan jou ook doorverwijzen naar een andere therapeut. In die gevallen ga je met die andere therapeut een nieuwe behandelingsovereenkomst aan.

12. incident of calamiteit

In geval van een incident neem ik na het ontdekken daarvan daarover direct contact op met jou, draag zorg voor een volledig dossier en verzamel alle gegevens die behulpzaam kunnen zijn bij het vaststellen van de feiten.
 Daarnaast onderneem ik wat nodig is om eventuele negatieve gevolgen van het incident voor jouw gezondheidssituatie weg te nemen of te beperken en verleen ik medewerking aan een eventueel door jou gewenste second opinion.
 Zodra de toedracht van het incident bekend is informeer ik je duideijk over aard en toedracht en neem ik dit in het dossier op.
 Is er sprake van een calamiteit dan informeer ik in aanvulling op het bovenstaande onmiddellijk de Inspectie Gezondheidszorg.

13. klachten en geschillen

Mocht je klachten hebben dan kan ik een regeling voor de behandeling van klachten aanbieden. De eerste stap daarin is dat jij de klacht met mij bespreekt. Als dat gesprek niet leidt tot een voor jou bevredigende oplossing, kun je de klacht voorleggen aan een onafhankelijke klachtenfunctionaris via de LVNT. Een verwijzing daarnaar staat op deze website.
Indien en voor zover de doorloop met deze klachtenfunctionaris niet leidt tot een voor jou bevredigende uitkomst, kun je de klacht voorleggen aan een geschillencommissie waarbij ik ben aangesloten.

14. begrippen

In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
•  Jacco Martin, ik, mij, mijn – de praktijk van Jacco van der Linden, voor Rebalancing® lichaamswerk;
•  cliënt, jij, jou, jouw – De persoon aan wie door Jacco Martin zorg verleend of advies gegeven wordt. De belangen van de cliënt kunnen worden behartigd door diens wettelijke vertegenwoordiger(s);
•  sessie – De enkele afspraak tussen Jacco Martin en de cliënt waarin zorg wordt verleend en/of advies wordt gegeven;
•  behandeling – Het geheel van één of meer sessies in het kader van de door de cliënt aangedragen zaken met betrekking tot diens lichamelijke en geestelijke gezondheid, vallend onder de behandelingsovereenkomst zoals bedoeld in deze voorwaarden;
•  zorg – Het geheel van handelingen en/of gesprekken, (uit)gevoerd door Jacco van der Linden in het kader van de behandeling;
advies – Advies aan de cliënt op het gebied van lichamelijke en/of geestelijke gezondheid, gedrag en beweging, gebaseerd op de constateringen tijdens de behandeling;
•  wettelijk vertegenwoordiger – De persoon of personen door wie de cliënt op grond van de wet bij het sluiten en uitvoeren van de behandelingsovereenkomst wordt vertegenwoordigd.
•  incident – Een niet beoogde of onverwachte gebeurtenis die gevolgen heeft voor de kwaliteit van de geboden zorg en heeft geleid of zou kunnen leiden tot schade bij de cliënt.
•  calamiteit – Een niet beoogde of onverwachte gebeurtenis die gevolgen heeft voor de kwaliteit van de geboden zorg en die tot overlijden van de cliënt of een ernstig, schadelijk gevolg voor de cliënt heeft geleid.